2011-09-06

Skördetid!


Jag och Henke fick det här lilla äppelträdet i bröllopspresent 2008. Det har kommit några små äpplen varje år och förra året trodde jag att jag tagit död på det. Jag skulle spreja det lilla trädet mot löss. Jag trodde att det var lusmedel i flaskan, men min man hade haft Ättika i utan att skriva på flaskan. Alla fina blommor och gröna blad blev alldeles bruna och jag tog det som ett teckan på att vårt äktenskap också skulle dö ut. Som tur var så repade sig trädet och iår så blev det så här stora, fina, supergoda röda äpplen på det. Tur, nu kan vårt äktenskap fortsätta...   :o) 


De är så himla smarriga och för goda för att baka på. Så jag äter ett varje dag och nu börjar de snart ta slut. I bakgrunden skymtar vårt gamla äppelträd som får många fina lite mindre äpplen. Dom kommer jag att ha i bakning och göra en och annan paj på. 



I min lilla kryddträdgård odlar jag lite av varje. Bland annat morötter. Det är så gott med nyplockade morötter och även väldigt gott att använda i när man bakar. Det var ett tag sedan jag gjorde morotskaka... Det är en av mina favoriter och även familjen tycker om att mumsa på det, så det får nog bli en morotskaka eller morotsmuffins inom kort. Har ni några favoriter i era trädgårdar eller balkonger som ni kommer använda i bakning nu i skördetider? Några bra tips vad man kan göra med alla goda frukter och grönsaker?

3 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder! Äpplena ser väldigt smarriga ut, de gillade nog ättika :)

    SvaraRadera
  2. Så vackert! Och så gott :)

    SvaraRadera
  3. Lössen försvann ju med bladen :)

    SvaraRadera