2013-05-12

Kettlebells- och Brandbilstårtor till Emils 40-årsfest!


Vår vän Emil fyllde 40 den 20 april. Han ville inte ha någon fest, men det tyckte hans fru att han skulle ha. Så med hjälp av några vänner så ordnade Anna en överaskningsfest. Ni kan tro att att Emil blev vit i huvudet och helt chokad när han går in i lokalen och där väntar knappt 80 pers på honom sjungandes som en fotbollshejjarklack. Han trodde nämligen att de var på väg till en restaurang när hans fru gör en liten avstickare på vägen... 


Anna behövde inte ens fråga utan det bara var så, att jag skulle fixa tårtorna. Jag fick själv välja vad det skulle vara för motiv på tårtorna och eftersom att Emil är deltidsbrandman och även älskar att träna kettlebell så var det inte så svårt för mig att välja hur dom skulle se ut. 
Det var en tårta mer än jag hade tid att göra några avancerade dekorationer så jag valde att göra blommor i samma färger som använts till de andra dekorationerna.


Det tar verkligen betydligt mycket mer tid att göra så många stora tårtor till en och samma dag så mina barn har tyvärr fått lida lite av att mamma inte riktigt haft tid med dom. Fast min stora flicka har faktiskt hjälpt till både med bottnar, fyllning och dekorationer. Hon tycker om när jag gör blommor för då brukar hon få hjälpa till att sätta på glimmer och pärlor.


Jag tycker alltid att det är så nervöst om tårtorna ska räcka till alla. Det är så svårt att veta hur mycket som går åt. I det här fallet var det ju tårtorna som var efterrätten och då går det alltid lite mer tårta än om man har en annan efterrätt på kalaset och äter tårtan senare. Ännu värre är när jag själv är med på festen och ser att vissa tar superstora tårtbitar. Visserligen tar andra väldigt små bitar... Det blev nästan en hel stor tårta över!! 
Då det var en del brandmän och mycket träningsfolk på festen blev det mycket beröm för utseendet och även för smaken på tårtorna. Alltid kul, men självklart lite generande. 


Tårtan ovan är täckt med sugarpaste för de som var nötallergiker på festen,
de andra är täckta med marsipan.


Tårtorna bestod av ljusa vaniljbottnar fyllda med vit chokladganache och blåbärsmousse. Spacklade med vaniljsmörkräm och täckta med marsipan (den runda tårtan med sugarpaste). Dekorationer i sugarpaste, marsipan, pearl fooddust och silverpärlsströssel.
Spritsade vaniljsmörkrämsstärnor som kant nedtill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar