2011-07-13

Raw-bollar

Jag har stött på rawfood lite överallt i tidningar, bloggar och på tv och blivit lite 
intresserad av det på sista tiden. Gillar idén med att inte hetta upp råvarorna till med
 än 42 grader för att behålla alla näringsämnen samt att det är nyttigt, ekologiskt och vegetariskt. Har börjat byta ut en del av kosten till rawfood, men kommer inte att göra det fullt ut för det skulle bli så besvärligt för både min man och vår 2-åring... eller? 
Men dom gillar mina morgonsmoothies och det är ju bra. Jag kommer att prova lite 
nya recept på raw-bakverk och godis framöver och dela med mig av 
recepten för de som önskar.




Här kommer recept på raw-kokosbollar, 20 st:

100 g Cashewnötter
100 g Hasselnötter
150 g färska dadlar
1 msk Raw-kokosolja (finns i vissa stora matbutikskedjor)
1 krm vaniljpulver
1 tsk kanel
3 msk kakao 
Kokos att rulla bollarna i
(använd gärna raw, ekologiska produkter, men det går självklart bra med de vanliga man har hemma)

Mixa de torra ingredienserna så att alla stora bita försvinner. Kärna ur dadlarna. Häll i dadlar och
kokosolja i matberedaren och och mixa tills det blir en stor "boll". 
Rulla till 20 lagom små bollar och rulla sedan i kokos. 


Ät och njut!




Jag har räknat ut propointsvädret för de som vill veta och det är 2 pp/boll. 

5 kommentarer:

  1. Dessa var väldigt goda! Blev ju bjuden på en nu i veckan när du jobbade :-) Tack igen för lånet av utstickarna!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också det är jättespännande med raw food och gillat det jag smakat. :) De här verkar väldigt goda. Ser fram emot flera recept du testar. :)

    SvaraRadera
  3. Linda: Det var så lite så. Bra att vi kan låna av varandra! :o)
    Stina: Dom är faktiskt riktigt goda. Till och med min 2:åriga dotter är galen i dom. :o)
    Tove: Tack! Ja, verkligen spännande, och nyttigt! :o)

    SvaraRadera
  4. Kan man utesluta sockret helt tror du ? verkar spännande detta. Håller på att lära mig allt om "nyttig" mat och snacks etc. Vill inte ha socker i bara.... // Jenny

    SvaraRadera