2012-04-20

Smakkombinationer

Här kommer lite olika smakkombinationer och fyllningar som är goda i tårtor.


Mousser:
Apelsin
Banan
Björnbär
Blåbär  
Drottningmousse (hallon & blåbär)
Champagne
Choklad
Citron
Hallon
Jordgubb                                        
Kokos
Kola
Lime   
Lingon     
Mango                       
Melon
Passionsfrukt
Päron
Rabarber
Vanilj
Äpple

Godisfyllningar:
Ahlgrensbilar

Geléhallon
Kola
Lakritskola

Polkagodis
Skumbanan

Turkisk peppar
Zoogodis

Chokladganache:
After Eight
Daim
Dumle
Choklad, vit, mjölk, mörk mm
Geisha
Lakrits
Nougat
Polly
Riesenkola
Toblerone

Färsk eller tinad frukt:
Rårörda hallon, jordgubbar, blåbär med snabbmarsanpulver
Jordgubbar

Hallon
Blåbär
Banan

Övrigt:


Chokladgrädde
Hallongrädde

Jordgubbsgrädde
Mandelgrädde
Vanilj (Glasscreme)
Vaniljcreme


Förslag på kombinationer:

Jorgubb / Lime
Jordgubb / Vit choklad
Jordgubb / Mjölkchoklad
Jordgubb / Mörk choklad
Jordgubb / Nougat
Jordgubb / Champange
Jordgubb / Vanilj
Jordgubb / Ahlgrensbilar
Jordgubb / Toblerone
Blåbär / Lime
Blåbär / Vanilj
Blåbär / Hallon
Blåbär / Vit choklad
Hallon / Lime
Hallon / Vit choklad
Hallon / Mjölkchoklad
Hallon / Mörk choklad
Hallon / Nougat
Hallon / Passionsfrukt
Hallon / Lemoncurdgrädde
Hallon / Dumle
Päron / After Eight
Päron / Mörk choklad
Päron / Vanilj
Choklad / Passionsfrukt
Choklad / Apelsin
Choklad / Lime
Choklad / Kaffe (Mocca)
Choklad / Banan
Kola / Choklad
Kola / Jordgubb
Kola / Vanilj
Citron / Choklad
Citron / Hallon
Citron/Jordgubb
Citron / Lakrits

Vanliga kombinationer:
Dumle/hallon (rårörda hallon med marsan eller hallonmousse eller hallongrädde)
Hallon / mjölkchoklad med hackad daim i. 
Vit choklad / blåbär
Vit choklad/hallon
Vit choklad / jordgubb  (perfekt till bröllop)
Jordgubb /vanilj, glasscreme
Jordgubb /dumle
Jordgubb / lime
Jordgubb / Mjölkchoklad, Geisha, Toblerone
Kolakräm / Vanilj
Ahlgrens bilar/jordgubb
Ahlgrens bilar/vanilj
Citron / Hallon
kokos/lime
päron/after eight
Prinsesstårtsfyllning (vaniljkräm, rårörda hallon och grädde)

Bottnar
Ljus tårtbotten, ljust vaniljbotten, chokladbotten eller valfri smak

Jag bakar i storlekarna:
Runda formar
16 cm, ca ca 8 bitar
18 cm,  ca 10-12 bitar
20 cm, ca 15 bitar
22 cm, ca 17 bitar
24 cm, ca 20 bitar
28 cm, ca 25-28 bitar

Fyrkantig form
30x22 cm, ca 30 bitar
37x30 cm, ca 50 bitar

7 kommentarer:

  1. Perfekt! Tack! :) Är nybörjare och skall få göra ett par tårtor till makens jobb, sitter å funderar på fyllningar och hamnade här :) Innan dess funderade jag på en fyllning med vit choklad och citronmousse, liksom sött tillsammans med syrligt, vad tror experten om det? :)
    Fin blogg!
    /Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Hanna! Kul att du gillar min blogg. Har inte tänkt på eller smakat citron och vit choklad men kan tänka mig att det funkar bra ihop. :o) Sött och syrlig brukar vara en bra kombo.
      Hälsar Carina

      Radera
  2. oj
    vilka bra komb finns ju hur många som helst!

    jag har köptin krusbärs formage och har ingen aning vad jag kan kombinera den till,har du några bra förslag?
    vore tacksam
    mvh maja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maja!
      Jag har inte själv smakat krusbärsfromage men jag kan tänka mig att vaniljmousse kan passa bra till. Det blir nog sött och syrlig som ofta passar bra. Lycka till!

      Radera
  3. Hej din lista var så väldigt bra att jag har lånat den till min blogg (fick ta bort lite som jag inte smakat bara) självklart har jag skrivit om vart den kommer ifrån. Hoppas det känns ok annars är det bara att säga till så tar jag bort den. Mvh Sandra
    sandrastartor.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sandra, det är helt ok. :o)

      Radera
  4. Hej
    Vill göra en tårta med fyra lager och funderar på blåbär och citronmousse men vad kan man ha mer

    SvaraRadera