2011-05-16

Same, same but different!

Jag har gjort paj som efterrätt de senaste helgerna. Först ut var en  blandad fruktsmulpaj och i lördags en rabarber/jordgubbpaj. Receptet är ett viktväktarrecept och därför av en lite smalare variant och mindre portioner. En mycket god smuldeg och man tänker inte alls på att det är av en smalare variant, mer än att den kanske är lite torrare/smuligare i konsistensen. Gör man den till pajälskande, gupska personer så får man nog ta och öka antalet portioner. :o)

Fruktpaj för 4 personer

Recept, 8 personer (5 propoints/port)

600 g frukt/bär  
(jag hade annans, blåbär, hallon & jordgubbar)
1/2 msk potatismjöl
1 msk socker
1 1/2 dl havregryn
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl farinsocker
100 g margarin

Skär frukten i bitar och blanda med bären. Lägg  det i en ungsform. 
Blanda socker och potatismjöl och strö det över frukten och bären. 
Blanda sen havregryn, vetemjöl och farinsocker. 
Tärna ner margarinet och finfördela det med mjölblandningen till en smulig massa. 
Strö det över frukten och bären. Tillaga i ugn på 200 grader i ca 20 min.  
Servera med glass, vaniljsås eller vaniljkesella (som jag hade). Men glöm då inte
att lägga till propoints om du kör enligt viktväktarna. 

Ett tips är att ha lite kokos i smuldegen. Blir himlans gott!


Här nedan kommer en bild på rabarber och jordgubbspajen som jag dock inte har
någon bild på den färdiga pajen. Hann inte med det men lag lyckades få en bild på 
rabarberna blandat med jordgubbarna innan jag lagt på resten av ingredienserna. 
Så härliga färger ihop och jag skulle kunnat äta upp allt innan jag gjort pajen! 

Steg 1 för en rabarber och jordgubbspaj till 8 personer

4 kommentarer:

  1. paj är alltid lika uppskattat! Underbart med dessa raberbertider! :)

    SvaraRadera
  2. Jag hålla med Annica hehe ;9 paj är så gott!!

    SvaraRadera
  3. Ja visst är det! Får nog bli en till helgen igen... :o)

    SvaraRadera