2012-01-02

Nyårssupé 2011!!


Nyår 2011 firades hemma hos oss med 8 vuxna och  barn. Det var en väldigt trevlig 
kväll med god mat och dryck, skratt, dans, mycket prat och busiga barn.Och självklart 
bubbel och raketer vid 12-slaget. Nyårs middagen hjälptes vi åt att laga och det blev 
en väldigt god och lyckad meny. 


 Jag älskar att duka fint, så nyår är alltid lite extra kul att duka till. Jag hade bilden 
huvudet hur jag ville ha det och hade för mig att allt fanns hemma i dekorationsväg 
och dukar, men icke. Tur att jag började duka kvällen innan nyårsafton, för jag fick 
tänka om lite. Men jag blev ändå nöjd med resultatet trots
att det inte blev som planerat.


Vi började kvällen med ett glas Champagne (lika bra att ta "annat" bubbel vid 
tolvslaget) och lite diverse förtugg: Baconlindade dadlar, tunnbrödrulle med 
skina och chilikeso, kex med Brieost och en vindruva, oliver och torrostade 
jordnötter. Barnen fick äppeljuice, tunnbrödrulle med smör och skinka, 
chips och vindruvor. 


Till förrätt serverades en liten räkbakelse, chilimarinerade räkor med rödlök, 
creme fraiche och pinjenötter samt ostchips av 3 olika ostar. 
Allt detta goda hade min goda vän Lotta lagat.
Till det ett glas gott vitt vin.


Varmrätten bestod av Dubbelmarienerad fläsk- & oxfile med bakade potatishalvor och 
en ljuvligt god portvinsås. Till det en grönsallad med blandade grönsaker i. Min kära make
lagade varmrätten och till den hade vi ett mustigt rött vin. 


 Sist ut i matväg var dessa underbara efterrätter som Linda lagade. 
Barnen fick hemmagjord jordgubbsglass med kolasås, minichamallows och strössel.
Vi vuxna fick en smarrig chokladglass med jordnötter och minichamallows i.
Dekorerad med chokladkant, kolasås, minichamallows, strössel och en 
sockerpeng. Se recept på Bengtssons baksida. 


Jag önskar alla mina läsare ett Gott nytt år och hoppas ni bakar mycket 
gott samt hittar på en massa spännande nya äventyr. 

5 kommentarer:

  1. Tack för en toppenfest! Allt var supergott och vi hade jätteroligt alla tre! Ses i morgon! Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken fest! trevlig blogg du har =)
    Kramkram

    SvaraRadera
  3. Mums vad gott allt ser ut =) Kika gärna in på min matblogg och tävla i min nya tävling =)

    SvaraRadera