2011-02-05

Tårta till "Pappa"


Min styvpappa fyllde år igår och självklart fick han en tårta av mig i present,
och ett par tröjor. Men här är det tårtan vi koncentrerar oss på.


Jag visste inte riktigt vad jag skulle ha för design till en man... 
men jag tror att jag lyckades rätt bra med denna enkla och stilrena tårtan i
ljusgrönt, grått och silver. Ingemar verkar ha blivit glad iallafall!


Jag hade inte så mycket tid att lägga på dekorationer för jag har 
tränat på gymmet varje kväll denna veckan (Är helt träningstokig för tillfället.)
Den övriga tiden har jag velat spendera med min lilla familj. Så det fick bli 
enkla rosenknoppar och några blad.


Botten och fyllningarna gjorde jag förra helgen för jag ville testa att frysa en tårta
med fyllning och det gick jättebra. Vilken tur! 


Tårtan bestod av: Ljus botten, rårörda blåbär med snabbmarsan, blåbärsmousse 
och vit chokladganache. Spacklad med grädde som jag haft 1 msk snabbmarsanpulver i.
Täckt med sp med mandelsmak och dekorationer i sp. Sprayad med ätbart glitter. 
Bokstäverna har jag penslat med lite silver fooddust.


Det var helt klart den bästa fyllningskombinationen jag smakat. Men sen 
älskar jag ju blåbär också!! :o)


Här är en bild på tårtan inuti. Inte så proffsig blid men tårtan var väldigt 
snygg när den skars upp i bitar.


9 kommentarer:

  1. Jättesnygg, precis som du skriver så tror jag den passar perfekt till en man. Fyllningen också, låter supergott! :)

    SvaraRadera
  2. Vad snygg :-) Fint med pärlorna i blommorna! Har funderingar på de smakerna till Sixtens födelsedag, verkar ju väldigt gott :-)

    SvaraRadera
  3. Tack ska ni ha!
    Kan verkligen rekommendera smakerna Linda. Blir samma fyllning till vår 30-årsfest. :o)

    SvaraRadera
  4. Jättefin! Det enkla tycker jag oftast blir det bästa. Jag har också gjort blåbärsmousse och tycker också det är en riktig hit! :-)

    SvaraRadera
  5. Vaddå inte tid?! :) Jättefina rosor ju, oftast är ju det enklaste det vackraste :)

    SvaraRadera
  6. Vilken vacker tårta. Gillar färgerna som går bra ihop.

    SvaraRadera
  7. Jättefintårta, va duktig du är :) Gillar oxå pärlorna i roserna

    SvaraRadera
  8. Tack! Kul att höra vad ni andra tycker. :o)

    SvaraRadera