2011-08-18

Citronparfait


När vi skulle hem till Mamma på en liten familjemiddag sist kände jag för att ta med någon efterrätt. Sökte runt lite bland bakbloggarna och hittade det här receptet hos Ulrika med den fina bloggen Bakverk och fikastunder. Perfekt! tänkte jag. De flesta i min familj är förtjusta i citron så den här skulle bli bra. Jag hade dessutom alla ingredienser hemma, förutom creme fraiche, så det fick bli minifraiche istället och det funkade också bra. Den blev något isig bara, men jag vet inte om det berodde på minifraichen eller att vi inte tog fram den i tid innan den skulle ätas. Frisk och god blev den iallafall! :o)

Recept till 8 personer.

Ingredienser
2 st äggulor
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 dl creme fraiche
1 citron, skal och saft
2 st äggvitor
1,5 dl grädde
4 st digestivekex

Vispa ihop äggulor och socker. Rör ner vaniljsocker och creme fraiche. Rör sedan i skalet och saften ifrån en citron. Vispa grädden tjock och blanda i den. Vispa äggvitorna till hårt skum och rör ner det. Smula 2 st digestivekex i botten på en löstagbar form, ca 24 cm eller i en pajform. Fördela smeten över och smula sedan de två andra digestivekexen på smeten. Frys den i minst 5 timmar. Ta ut ca 20 min före servering.
Garnera gärna med kiwi eller något annat gott i frukt och bärväg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar