2011-08-15

Key lime raw pie


Jag har varit lite dålig på att blogga i sommar. Har inte riktigt kännt för att
spontanbaka och har inte haft några tårtor att baka. Men ett par kvällar med
goda vänner har det blivit och då passar det ju bra med lite god efterrätt.
Här är ett recept på en rawfoodvariant av Key lime pie. Receptet kommer
från boken "Raw delight" av Erica Palmcrantz. 
Tyckte att pajen var sådär... väldigt mäktig. 
God, men inte det godaste jag ätit. 

INGREDIENSER

12 portioner
Botten:
3 dl pecannötter
1/2 tsk ekologiskt vaniljpulver
2 msk honung

Fyllning:
9 dl cashewnötter
2 1/4 dl pressad lime
2 lime rivet limeskal
1 lime, skuren i tunna skivor
6 msk kokosolja
4 1/2 msk honung
1 1/2 dl vatten

Kör pecannötterna till ett fint mjöl i matberedare.Tillsätt vaniljpulver och honung och kör igen.
Platta ut degen tunt i en pajform, eller i en form med löstagbar kant.Kör cashewnötterna till ett 
mjöl i mixer.Tillsätt limejuice och limeskal. Mixa och tillsätt vatten, lite i taget tills konsistensen 
blir krämig.Tillsätt kokosolja och honung, mixa igen.Bred ut fyllningen på pajbotten och 
garnera med limeskivor. Ställ in i kylen ca 2 tim före servering.

3 kommentarer:

  1. Spännande recept! Jag gillar inte lime så mycket men det kan vara bra att utgå från i egna experiment. :)

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du också testat denna. Jag tyckte att den var supersmarrig för att vara så pass nyttig, men så är jag förstås också raw food-frälst =)

    SvaraRadera