2012-09-17

Pizzabullar


Nu när jag varit hemma en vecka av min föräldraledighet, utan att bebisen kommit, så har jag passat på att baka lite och fylla frysen med diverse godsaker. Dessa pizzabullarna har jag hittat i "Allt om mat" är vansinnigt goda och perfekt att ha som mellanmål. Smidiga att ta fram ur frysen och micra dom lite så smakar dom ändå nybakta. Jag gjorde dom första gången när jag väntade mitt första barn för 3 år sedan. Blir nog till att ta med ett gäng till förlossningen den här gången också... 

Här kommer receptet till ca 24 bullar:

Ingredienser:
50 g jäst
50 g smör
5 dl mjölk
1 tsk salt
13 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Pizzasås
2 st gula lökar
2 st vitlöksklyftor
2 msk olja
500 g passerade tomater
2 tsk strösocker
1 tsk oregano
1 tsk salt

Fyllning

200 g rökt skinka
200 g riven ost
pizzasås (se ovan)

Till pensling
1 st ägg
Oregano

Gör så här:
1. Finfördela jästen i en bunke. Smält smör, tillsätt mjölk och värm till 37°. Häll det över jästen och rör tills den löst sig. Blanda i saltet.
Mät upp mjölet och blanda med bakpulver. Tillsätt det och arbeta degen smidig. Låt jäsa 30 min under duk.
2. Pizzasås: Hacka lök och vitlök och fräs i en kastrull med olja.
Tillsätt övriga ingredienser och koka sakta ihop såsen ca 10 min.
Låt svalna
3. Sätt ugnen på 225°. Ta upp och arbeta degen en stund på mjölat bakbord. Dela degen i två delar och kavla ut degen till två rektanglar ca 45x25 cm. Låt jäsa täckt med duk i 15 min.
4. Finhacka skinkan och riv osten. Bred ut pizzasås på varje rektangel och fördela skinka och riven ost jämnt över degen.
Rulla försiktigt ihop från långsidan och skär 12 bitar av varje.
Lägg dem på plåtar klädda med bakplåtspapper eller i bakformar.
5. Pensla med ägg och strö över oregano. Grädda 12-15 min, de ska ha fin färg när de är klara. Servera dem gärna ljumma.
Förvara i frys eller kyl om de inte ska ätas direkt.

2 kommentarer:

  1. Mmm, pizzabullar är ju så gott! Precis som du skriver så är det ju så smidigt att ha pizzabullar i frysen och bara kunna plocka fram! Smart att fylla frysen med godsaker nu innan bebisen kommer ;-) Förstår att ni längtar att få träffa den lille/lilla snart och lära känna personen =)

    SvaraRadera