2012-09-02

Fluffig frusen polkagrispaj



Den här efterrätten har jag varit sugen på väldigt länge efter att ha sett den i olika bakbloggar. Så när vi hade kräftskiva hos mina föräldrar med familjen för någon vecka sedan så tog jag tillfället i akt att prova den här. Behöver jag säga att den blev väldigt uppskattad...? 

Recept

Pajdeg
20 småkakor med smak av choklad
2 msk kakao
25 g smält smör

Glass
5 dl vispgrädde
1 burk marshmallowfluff
några droppar pepparmyntsolja
några droppar röd karamellfärg
1 dl polkagrisar

Kör kakor, kakao och smör i en matberedare. Tryck ut smulblandningen i en pajform med löstagbar kant. Ställ sedan in i den frysen. Vispa grädden och blanda försiktigt med marshmallowfluff och några droppar pepparmyntsolja. Lägg ungefär 1/3 av smeten i en annan bunke. Krossa polkagrisarna fint och blanda ner dem i den större mängden smet. Tag ut formen ur frysen och häll i smeten i den. Tag resterande smet och häll i några droppar karamellfärg. Klicka ut den rosa smeten i fromen och rör med en kniv ett ringlande mönster. Ställ pajen i frysen i minst 5 tim. Ta fram 10 minuter innan servering och dekorera med krossad polka och chokladsås.

Jag lite färdig chokladsås, vill man så kan man självklart göra egen chokladsås och ha till. 



1 kommentar: