2010-12-05

Födelsedagstårta till Svärmor




Min svärmor fyllde år i mitten på november och då lovade jag att göra en tårta till henne.
Så här blev resultatet. 


Tårtan bestod av ljus botten, mjölkchokladganache, lingonmousse. 
Spacklad med grädde smaksatt med lite O´boj och täckt med 50/50 sp och marsipan. 
Dekorationer i köpt rosa marsipan och sockerpärlor.
Tipset att blanda ut sp med marsipan fick jag av Linda och den blev väldigt god och fortfarande vit. Nästa gång ska jag ta lite mindre marsipan så blir den vitare eller så färgar jag in den med lite vit pastafärg. 

7 kommentarer:

  1. Så stilren och fin tårtan är! Nu är det enklare att hitta receptet på lakritstryffeln, tack för att du uppmärksammade mig på att det inte var en självklarhet var man hittade det!

    SvaraRadera
  2. Tack Hanna! Det var nog bara jag som inte såg att du hade länkat receptet där i början.
    Ser att du kommer från Gråbo... Jag kommer fån sjövik och gick högstadiet på Hjällsnässkolan. :o)

    SvaraRadera
  3. Fin den blev :) Tycker den ser väldigt vit ut på bilden redan! Kul att se tårtorna man bara hört talas om innan :) Kram

    SvaraRadera
  4. Tack tack! Ja, den blev vit... typ benvit men inte kritvit som om man bara har sp :o)

    SvaraRadera
  5. Snyggt med en stilren tårta. Du har lyckats väldigt bra med att täcka den också. Bandet runt tårtan blev kanon!

    SvaraRadera
  6. Tack Maria! Den blev ok till slut... den ville spricka i kanterna så jag fick göra om lite, därav bandet som blev lite bredare än det var tänkt från början. Men jag blev rätt nöjd med den ändå. :o)

    SvaraRadera