2010-12-12


Min storebror och hans tjej födde en liten Emma 1 december 2010. 
I går åkte vi upp till Göteborg för att hälsa på det lilla underverket.
Givetvis fick jag ju ha med något hemmagjort och då passade det utmärkt att testa 
dessa underbart goda Lakritstryffel som jag sett på Hanna Bakfnatts blogg.
De blev väldigt uppskattade och jag har fått order om att göra fler till jul,
och det gör jag gärna för det var vansinnigt goda!! Jag som inte ens är speciellt förtjust i tryffel.
Däremot älskar jag lakrits så det kanske var därför de föll mig i smaken... 


Emma fick en pyjamas och en liten kanin och hennes föräldrar fick en liten 
ask med lakritstryffel.


Recept på Lakritstryffel ca 20 st 

Ingredienser
1 dl vispgrädde
4 Kick lakritsstänger (finns i godishyllan)
100 g mörk choklad

Garnering
1-2 msk lakritsströssel
1/2-1 msk kakao 

Koka upp grädden i en kastrull. Skär lakritsstängerna i små bitar, låt sjuda med grädden tills de har smält. Ta kastrullen åt sidan, rör ner chokladen tills den smält, rör tryffeln slät. Häll smeten i en skål och låt kallna i kylskåpet. Krossa strösslet i en mortel, blanda med kakao i en skål. Ta med en tesked upp tryffelsmet, rulla till små kulor. Rulla kulorna i garneringen.


3 kommentarer:

  1. De verkar ju inte helt avancerade men väldigt goda! Kanske man hinner slänga ihop en sats innan julen är över ;-) jättefin presentask med!

    SvaraRadera
  2. Tack! ja det var snabba att göra, men de passar nog året runt!

    SvaraRadera
  3. Så fint med den lilla asken. Omslaget kan vara lika effektfullt som innehållet ibland :)

    SvaraRadera